fredag 16. august 2013

Virkeligheten


Fikk sove lenge i dag og sannelig ble ønsket mitt oppfylt; Basseluskene er ute av huset og godt er det.
Jeg og Tom er forkjølet enda men ikke`no smittsomme greier iallefall.
Anyway...fikk en opplevelse i dag som jeg ikke helt klarer å få ut av hodet.

Jeg,kjæresten og Mie parkerte ved et kjøpesenter og på vei ned til inngangen fra parkeringen holdt vi Mie i hendene mellom oss.Vi smilte og lo litt av den lille ugla vår som går så iherdig og er så uredd for alt da vi fikk øye på to menn som satt på en benk like foran oss.De var litt fussete i klærne og pratet ganske høyt.
Den ene mannen bladde opp en bunke med penger og begynte å telle.Han fant frem tre 200,- lapper og ga til den andre da han i gjengjeld fikk en bitteliten "pakke" plassert i hånden.
Helt åpenlyst,så uredd og "normalt".De reiste seg begge to og gikk hvert til sitt idet vi hadde passert de og det var da det slo meg at vi nettopp hadde vært vitner til narkotika-handel.
Hadde jeg vært alene eller bare med Tom så hadde jeg ikke tenkt så mye over det for dette er ikke første gang jeg ser slikt i Trondheim,men nå når jeg hadde den skjøre,lille jenta mi sammen med meg kjente jeg at jeg nærmest ble litt kvalm.

Vi gjorde ferdig de ærendene vi hadde men både på bilturen  hjem og i hele kveld har jeg gått å tenkt på det vi fikk se og hvor normalt det egentlig har blitt.Synes det er skremmende å tenke på hvor vi er på vei og hvordan dette kommer til å utvikle seg over de neste årene. Synes det er ekkelt å tenke på at det er så tilgjengelig som det har blitt og hvor mye stoff eller andre rusmidler kan ødelegge et menneske for resten av livet. Alle blir nysgjerrige i løpet av ungdomstiden,inkludert meg selv men det kun på alkohol,men tanken på at den lille jenta mi skulle bli nysgjerrig på stoff og evt ville prøve det ut om 13-14 år gjorde/gjør meg helt uvel.
Tanken på å prøve stoff har aldri vært tilstede for min del for jeg har både fått sett,hørt og blitt fortalt hvilken skade det kan ha og har.
Viktigheten med å opplyse og informere barna om slikt er så utrolig viktig og jeg er sikker på at jeg kommer til å bli min egen mamma når det kommer til grensesetting når ungdomstiden til mine barn kommer.

Alle de andre vennene mine fikk lov til å dra på fest etter konfirmasjonen utenom jeg. Fysj,for en "urettferdig" mamma jeg hadde! Enn å nekte å slippe avgårde en 14 år gammel jente på bygdefest med ukjente mennesker,alkohol og uten tilsyn! Innerst inne var jeg glad for at mamma ikke lot meg få dra for helt ærlig var jeg redd og nervøs over å plutselig bli omtalt som "voksen" etter konfirmasjonen.Det var mange mandager jeg fikk høre om hvor gøy det hadde vært fredag- og/eller lørdagskveld med både alkohol,røyk,noen ganger sterkere rusmidler som var tilgjengelig og eldre gutter.
Jeg var ganske hjemmekjær så enten hadde jeg vært ute sammen andre venner der vi var sammen uten rusmidler,gjort ting med familien osv.Nå når jeg ser tilbake hadde jeg min beste sommer når jeg var 15. Den var med en vennegjeng på 15-20 stk i alderen 15-19 år.Selv om mange av de var gamle nok til å kunne drikke alkohol respekterte de oss yngste og passet på oss uansett.Det var en sommer med sene kvelder (med jevnlig kontakt med mamma på min kjære mobil 3210),musikk,latter,nye vennskap,uskyldig flørting og lukten av wonderbaum i rånerbiler.
De fleste av de er gode venner fremdeles og vi alle er enige om at det var sommeren med stor S!

Kjedelig kan du godt kalle meg men jeg fikk da tidsnok mine egne erfaringer med alkohol jeg også.
Jeg fikk fast kjæreste ved en alder av akkurat fylte 16 år og siden han var litt eldre enn meg men dog godkjent av mamma fikk jeg dra på fester uten innetid fordi mamma visste jeg var trygg med min daværende kjæreste.
Ville aldri vært foruten den erfaringen og jeg synes selv at alt ble gjort på riktig måte.Jeg fikk noen år på baken og fikk se hva alkohol kunne gjøre med en og når det ble min tur visste jeg at man måtte være forsiktig og ikke ta imot drikke av andre mennesker som man ikke kjente.
Om jeg har vært full og gått på snørra? Tro du meg,men det var under kontrollerte omstendigheter...ikke slike omstendigheter man fikk "servert" alene på en bygdefest som 14-åring.
Selv er jeg sjeleglad for å ha hatt en strikt mamma,pappa og familie rundt meg som har valgt å oppfostre meg slik de har gjort og sannelig kommer både jeg og Tom til å føre tradisjonen videre.

Gud forby at våre egne barn blir tilbydd eller tvingt på seg farlige saker som narkotika,tabletter eller drikke men igjen,det er vårt ansvar som voksne å være presise når vi informerer.

Det var dagens tankespinn og heldigvis er det noen andre "kamper" man må ta før disse små blir ungdommer.
Fasiten er nok å være et godt forbilde men å la barna få sine egne erfaringer også.

Til syvende og sist så har mamma alltid rett:-)







3 kommentarer:

  1. Tanken på at Erica kanskje en dag kan komme borti og prøve noe nakotika gjør meg dårlig.

    Jeg ble jo sammen med Kent Roger rett etter konfirmasjonen min, så for min del ble det bonfæst hver helg, siden han kjørte bil. Men hadde innetid, som ble overholdt og etterhvert så fikk jeg styre det selv når jeg kom inn.
    Mamma og pappa har alltid vært strenge(i mine øyne), men de hadde nok en trygghet i det at Kent Roger aldri har smakt en dråpe alkohol så de visste at han ikke kom til å drikke og kjøre med meg i bilen.
    Etterhvert gikk det fra bondefester til råning :P hehe

    Siden han aldri har drukket noe, så ble det naturlig for meg også å ikke drikke. Eneste gangen jeg drikker er på julaften(men det er det slutt på nå som jeg har Erica).

    Når våre barn(håper jo vi får fler) blir ungdommer så håper jeg at vi har oppdratt dem slik at de respekterer alkoholen og hva den gjør med folk.
    Både jeg og Kent Roger har dårlig erfaring med alkohol, og vil ikke at våre barn skal se og oppleve det vi har opplevd.

    SvarSlett
    Svar
    1. Strenge foreldre mener det i beste mening men det går selvsagt en grense hvor at det kanskje kan ha motsatt virkning.Kjente Kent Roger og var en del med han tidlig i ungdomstiden så jeg vet han er en real gutt;)Ikke så mange som velger å avstå helt fra alkohol så der står det respekt.Vi drikker alkohol og kan gjerne ta oss en fest men det er selvsagt uten barn tilstede og vi drikker for å kose oss,ikke for å bli fulle.Aldri skal jeg la barna mine få se meg overstadig beruset men at de kan lære at mamma og pappa kan ta seg et glass vin en lørdagskveld ei helg eller i ferien er ok synes jeg,dette er jo snakk om noen år til de får vite om det;) Sunn fornuft så går alt bra! :)

      Slett
  2. Ja, dere har vel bodd i nærheten av hverandre gjennom hele barndommen :)

    Nei, et glass vin eller noe er jo greit. Er jo bra for barna å se at foreldrene har et bra forhold til alkohol.
    Noe av det verste jeg ser er fulle foreldre sammen med barna sine...Stakkar barn.
    Sett mye av det i ferien.

    Siden jeg drikker ca 1-2 ganger i året så går det rett i fletta på meg, så jeg holder meg unna nå som jeg har Erica ;)

    SvarSlett

Legg gjerne igjen et svar eller en hilsning:)